De begrippen incidentresponsplan (IRP) en disaster recovery plan (DRP) worden vaak met elkaar verward. Op zich niet zo vreemd, want binnen de cybersecurity liggen ze in elkaars verlengde. Waar het eerste plan erop gericht is om zo snel mogelijk te reageren op een cyberaanval en de schade zoveel mogelijk te beperken, is het tweede plan bedoeld om ervoor te zorgen dat bedrijven zo snel mogelijk weer operationeel zijn. In dit artikel laten we zien wat beide plannen precies inhouden en waarom ze allebei van essentieel belang zijn om het voortbestaan van uw bedrijf te garanderen.

Waarom beide begrippen door elkaar worden gehaald
Wanneer we het hebben over cybersecurity dan richten een incidentresponsplan (IRP) en een disaster recovery plan (DRP) zich allebei op incidenten, cyberdreigingen en risico’s. Het doel van elk plan en het moment waarop het wordt ingezet zijn echter verschillend.
- Een incidentresponsplan (IRP) gaat over het beheren en beheersen van de cyberaanval terwijl deze plaatsvindt en direct erna. Dit plan richt zich op het beschermen van uw digitale activa en zet uiteen wat u moet doen vóór en tijdens het incident.
- Een disaster recovery plan (DRP) gaat over het herstellen van systemen en gegevens, zodat de bedrijfsvoering kan worden voortgezet of zo snel mogelijk weer kan worden hervat. Een herstelplan treedt in werking ná het incident.
Misschien wordt het nog duidelijker als we het vergelijken met de medische wereld. Een incidentresponsplan fungeert als een medische noodbehandeling direct na een ongeval. Een disaster recovery plan is vergelijkbaar met het revalidatieproces dat u weer op de been helpt.
Wat is een incidentresponsplan (IRP)?
Een incidentresponsplan (IRP) is een goed gedocumenteerde, gestructureerde aanpak die door bedrijven wordt gebruikt om cybersecurityincidenten te identificeren, in te dammen en te elimineren. Het hoofddoel van dit plan is om de aanval te stoppen, de verspreiding ervan te voorkomen en de schade te beperken.
Een incidentresponsplan omvat doorgaans de volgende stappen:
- Voorbereiding: Dit is een proactieve stap waarbij voorzorgsmaatregelen worden genomen voordat een incident zich voordoet. In deze fase worden de monitoringtools geïmplementeerd en communicatieprotocollen opgesteld voor een snelle en adequate reactie. Ook de training van medewerkers is erg belangrijk om verdachte activiteiten tijdig te kunnen herkennen.
- Detectie en identificatie: Het is belangrijk om alert te zijn op vroegtijdige signalen van een incident. Deze stap stelt u in staat om ongebruikelijke inlogpogingen, verdacht netwerkverkeer, inlogpogingen vanaf vreemde locaties, waarschuwingen voor malwaredetectie of verdachte e-mails te identificeren.
- Inperking: Na de identificatie van een aanval is de volgende stap het blokkeren of indammen ervan. Bijvoorbeeld door een geïnfecteerd apparaat te isoleren, zodat de aanval zich niet over het hele netwerk kan verspreiden.
- Eradictie: Deze stap van het incidentresponsplan omvat:
- Het verwijderen van malware, gehackte accounts en geïnfecteerde systemen.
- Het updaten van de ongepatchte software.
- Het herstellen van de misbruikte kwetsbaarheden.
- Herstel: Zorgen dat alle bedreigingen zijn verwijderd en de systemen zorgvuldig weer online brengen.
- Evaluatie: Evalueren wat er is gebeurd en het responsplan voor de toekomst verbeteren.
De cybersecurityconsultants van Security Tower werken nauw samen met klanten om op maat gemaakte incidentresponsplannen te ontwikkelen die aansluiten op hun unieke bedrijfsbehoeften.
Wat is een disaster recovery plan (DRP)?
Een disaster recovery plan (DRP) beschrijft de strategie om IT-systemen, data en infrastructuur te herstellen en de normale bedrijfsvoering zo snel mogelijk te hervatten na een verstoring. Dit kan betrekking hebben op een cyberaanval, maar ook een natuurramp of een grote stroomstoring. Het hoofddoel van een disaster recovery plan is om de downtime van een bedrijf zoveel mogelijk te beperken en alle systemen en data die door een calamiteit verloren zijn gegaan te herstellen.

Een professioneel disaster recovery plan omvat de volgende elementen:
- Back-ups: Van belangrijke gegevens en bestanden worden back-ups gemaakt die veilig worden opgeslagen. Dit kan offline of in de cloud, afhankelijk van de prioriteiten.
- Herstelprocedures: Een disaster recovery plan bevat duidelijke instructies over hoe systemen en gegevens snel kunnen worden hersteld.
- Alternatieve workflows: Tijdelijke oplossingen om kritieke processen draaiende te houden terwijl in de tussentijd de systemen na een incident volledig worden hersteld.
- Testen: Regelmatige simulatieoefeningen om te controleren of de back-ups daadwerkelijk werken en medewerkers weten wat ze moeten doen.

Waarom beide strategieën belangrijk zijn
Sommige bedrijven maken de fout zich op één strategie te concentreren. Ze kiezen bijvoorbeeld voor een disaster recovery plan, zodat ze snel kunnen herstellen, maar hebben geen incidentresponsplan. Of andersom. Dat een bedrijf op deze manier niet voldoende beschermd is, wordt duidelijk aan de hand van de volgende vergelijkingen:
Een incidentresponsplan zonder disaster recovery is als het blussen van een brand, zonder daarna de schade te herstellen. Een bedrijf kan een bedreiging verwijderen of indammen, maar zonder herstel kan het de bedrijfsvoering niet hervatten.
Op dezelfde manier is een disaster recovery plan zonder incidentresponsplan als het herstellen van de schade, maar geen maatregelen nemen om te voorkomen dat er opnieuw brand uitbreekt. Een bedrijf kan opnieuw slachtoffer worden van dezelfde cyberaanval, omdat de oorzaken niet zijn vastgesteld en er geen maatregelen worden genomen.
Om uw bedrijf afdoende te kunnen beschermen is het belangrijk dat u beide strategieën implementeert en nauwkeurig op elkaar afstemt.
Het verschil uitgelegd met een praktijkvoorbeeld
Stel dat een goed draaiend bedrijf plotseling getroffen wordt door een ransomware-aanval en alle bedrijfsbestanden worden vergrendeld. Direct daarna treden beide plannen op de volgende manier in werking:

- Incidentresponsplan: Uw IT-team of een partner zoals Security Tower volgt het plan en komt direct in actie om de malware te blokkeren of in te dammen en de systemen te beschermen. De geïnfecteerde apparaten en systemen worden geïsoleerd en de malware wordt zo snel mogelijk verwijderd.
- Disaster recovery plan: Zodra de systemen weer veilig zijn worden de herstelprocedures in werking gebracht. Met behulp van de veilig opgeslagen back-ups worden de bedrijfsactiviteiten hersteld, met minimale downtime en zonder losgeld te betalen.
De rol van medewerkers bij cybersecurity
Hoewel het incidentresponsplan en het disaster recovery plan technische processen zijn die worden beheerd door IT-teams, spelen alle medewerkers van uw bedrijf een belangrijke rol bij cybersecurity. Zij vormen namelijk de eerste verdedigingslinie, maar ook de zwakste schakel. Als een medewerker bijvoorbeeld een phishinglink opent die via een e-mail is ontvangen, kan deze nalatigheid een cyberincident veroorzaken. Daarom is het trainen van medewerkers heel belangrijk, zodat zij verdachte activiteiten kunnen herkennen en snel en adequaat kunnen reageren. Op deze manier kan een aanval worden voorkomen of geblokkeerd voordat deze zich verspreidt.

Hoe Security Tower uw bedrijf kan helpen
Bij Security Tower begrijpen we heel goed dat mkb-bedrijven vaak geen tijd, middelen en expertise hebben om incidentresponsplannen en disaster recovery plannen te implementeren en te testen. Daarom kunnen onze diensten goed van pas komen.
- Respons: Wij helpen bedrijven bij het ontwerpen en implementeren van snelle en effectieve responsstrategieën.
- Recovery: Wij creëren back-up- en hersteloplossingen die zijn afgestemd op uw bedrijfsbehoeften.
- Bewustzijn: Wij trainen uw medewerkers zodat zij uw eerste verdedigingslinie kunnen vormen.
- Beoordeling: Wij identificeren zwakke plekken in uw systemen voordat hackers dat doen.
Door al deze diensten te combineren, helpen we bedrijven de beveiliging te verbeteren en zich afdoende te beschermen tegen de nieuwste cyberdreigingen.


